ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΠΑΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
 
 

Τι προυποθέτει μια σωστή εκτέλεση φάουλ

12/2/2016 (Πετρούνιας Δημήτριος)

 Η αξια της ατομικης προπονησης

Η σωστή ατομική προπόνηση είναι το απαραίτητο εργαλείο για κάθε αθλητή που θέλει να βελτιώσει την τεχνική και τις δεξιότητες του. Πολλοί αθλητές πιστεύουν ότι η προπόνηση με την ομάδα τους είναι αρκετή ώστε να βελτιωθούν. Μέσα σε δυο ώρες που διαρκεί μια προπόνηση, πόσες επαναλήψεις μπορεί ένας παίκτης να κάνει σε μια άσκηση όταν περιμένουν άλλοι δεκαπέντε παίχτες. Ο χρόνος για την ατομική βελτίωση είναι ελάχιστος. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αθλητή, που αποδεικνύει την αξία της επανάληψης σε μια άσκηση, είναι αυτό του David Beckham. Σε συνέντευξη του, είχε δηλώσει πως το μυστικό της επιτυχίας στην άψογη εκτέλεση φάουλ, πέρα από το ταλέντο που σίγουρα διέθετε ήταν η συστηματική ατομική προπόνηση, από νεαρή ηλικία, στον συγκεκριμένο τομέα. εκτελούσε καθημερινά 100 φάουλ. Σε ένα μήνα είχε εκτελέσει 3000 επαναλήψεις, σε ένα χρόνο 36000, και σε δέκα χρόνια 360000. Τα συμπεράσματα δικά σας.

Τεχνολογία

Αθλητική Όραση

Στον αθλητισμό και ιδιαίτερα στον πρωταθλητισμό, όπου οι αθλητές φτάνουν σε υψηλά επίπεδα απόδοσης, μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου ή λίγα εκατοστά του μέτρου κάνουν τη διαφορά και διαχωρίζουν τον νικητή από τον ηττημένο. Είναι προφανές ότι οι αθλητές υψηλού ανταγωνισμού βρίσκονται σε συνεχή αναζήτηση βελτίωσης ακόμα και μικρών λεπτομερειών της καθημερινής προπονητικής τους ρουτίνας ώστε να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι των «αντιπάλων». Επειδή από την όραση παίρνουμε πάνω από το 90% των πληροφοριών που αντλούμε από το περιβάλλον τα τελευταία χρόνια ένας νέος κλάδος της Οφθαλμολογίας έχει δημιουργηθεί και ασχολείται με την εκπαίδευση και βελτιστοποίηση της όρασης των αθλητών, ο κλάδος της αθλητικής όρασης.

Τί ρόλο παίζει η όραση στον αθλητισμό;

Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τις επιδόσεις των αθλητών παράλληλα με τις οπτικές ικανότητές τους;

Εκ πρώτης όψεως ένα άθλημα φαίνεται να είναι μία δοκιμασία στην οποία θα ξεχωρίσει ο αθλητής που είναι ταχύτερος, πιο ευκίνητος, γρηγορότερος και που έχει καλύτερη φυσική κατάσταση. Όμως η διαφορά ανάμεσα στον αθλητή superstar και τον μέσο αθλητή, σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, είναι η διαφορά των οπτικών τους ικανοτήτων και όχι οι διαφορές σε φυσικές ικανότητες και ιδιότητες. Η αθλητική όραση χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία και το δυναμικό της οφθαλμιατρικής και οπτομετρικής επιστήμης για την βελτίωση του συντονισμού των οπτο-κινητικών αντιδράσεών τους (μέσω εξάσκησης με τη χρήση κατάλληλου επιστημονικού εξοπλισμού), καθώς επίσης και την ενημέρωση των αθλητών και προπονητών/κριτών σχετικά με τις «οπτικές» απαιτήσεις των αθλημάτων στα οποία συμμετέχουν. Όλα τα παραπάνω έχουν ως απώτερο σκοπό την βελτίωση των επιδόσεων των αθλητών στον «αγωνιστικό στίβο».

 

Σε τι διαφέρουν οι απαιτήσεις οράσεως που έχει ο μέσος άνθρωπος από εκείνες ενός αθλητή;

Όραση είναι η ικανότητα της αντίληψης, κατανόησης και κατεύθυνσης της δράσης μας όπως αυτή προκαλείται από το φως. Ένας αθλητής και περισσότερο ένας επαγγελματίας αθλητής έχει σαφώς μεγαλύτερες απαιτήσεις όρασης από τον μέσο άνθρωπο. Για παράδειγμα, κάποιος που παίζει ποδόσφαιρο θα πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνει τη μπάλα σε οποιαδήποτε απόσταση και αν βρίσκεται και ακόμη ανεξάρτητα της ταχύτητας με την οποία κινείται ο ίδιος στο γήπεδο. Κάποιος ο οποίος παίζει τέννις, θα πρέπει να είναι σε θέση να προσηλώνεται στο στόχο του (μπάλα) και να παραμένει συγκεντρωμένος στο παιχνίδι χωρίς να επηρεάζεται από εξωτερικούς παράγοντες (εξωτερικούς θορύβους, κοινό). Αυτό θα βοηθήσει τον αθλητή να έχει γρηγορότερα αντανακλαστικά, να παραμένει εστιασμένος στην προσπάθεια του και να βελτιώνει συνεχώς τις επιδόσεις του. Ακόμη, σε κάποια αθλήματα, σημαντικός είναι ο παράγοντας της «οπτικής μνήμης». Με αυτόν τον τρόπο οι αθλητές βρίσκονται στη σωστή θέση την κατάλληλη στιγμή προβλέποντας τις κινήσεις και τη στρατηγική του αντιπάλου. Τέλος, η «περιφερειακή όραση» είναι εξίσου σημαντική στα «δυναμικά αθλήματα». Για παράδειγμα, ένας ποδοσφαιριστής πρέπει να είναι σε θέση να βλέπει τους συμπαίκτες και τους αντιπάλους που τον περιβάλουν σε γωνία 180ο χωρίς να πρέπει να γυρίζει το κεφάλι του συνεχώς.

 

Ποιοί αθλητές θα ωφεληθούν περισσότερο και από ποιες πτυχές του ανερχόμενου κλάδου της αθλητικής όρασης;

Η αθλητική όραση γενικότερα απευθύνεται σε όλους τους αθλητές και τις αθλήτριες. Όμως, πιο συγκεκριμένα, ιδιαίτερα ωφελημένοι μπορούν να είναι οι αθλητές των οποίων η απόδοση δεν είναι σταθερή, αποδίδουν λιγότερο όταν είναι αγχωμένοι ή υπό πίεση, προπονούνται πολύ ωστόσο αποδίδουν ελάχιστα, σκέφτονται πολύ όταν παίζουν και τέλος αποδίδουν μόνο όταν δεν διακυβεύονται πολλά στο παιχνίδι. Κύριος στόχος της αθλητικής όρασης, είναι να βοηθήσουμε τους αθλητές να προσλαμβάνουν και να αφομοιώνουν περισσότερες πληροφορίες ταυτόχρονα, να τις επεξεργάζονται ταχύτερα και να παίρνουν καλύτερες αποφάσεις. Μπορούμε όμως με κατάλληλες τεχνικές να βελτιώσουμε πολύ τόσο την ταχύτητα (χρόνοι αντίδρασης) όσο και την ακρίβεια με την οποία μπορούμε να αντιδράσουμε σε οπτικές πληροφορίες η ερεθίσματα του άμεσου περιβάλλοντος μας.

Ενα παιδι, μια μπάλα και ενας τοιχος

Σήμερα ένα παιδί, έχει σίγουρα πολλές δυνατότητες να εξελιχθεί μέσα από στοχευμένη προπόνηση, σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο. Η προπονητική επιστήμη έχει κάνει τεράστια άλματα και έχει εξατομικεύσει σε πολύ μεγάλο βαθμό το ασκησιολόγιο για τα επιμέρους στοιχεία προπόνησης και απόδοσης. Η συναρμογή, η διατροφή, η ψυχολογία έρχονται να συμπληρώσουν και να ολοκληρώσουν κάθε ανερχόμενο ποδοσφαιριστή. Είναι ωστόσο, αποδεκτή πλέον η αντίληψη πως το λεγόμενο "ποδόσφαιρο αλάνας" βοηθάει τους μικρούς ποδοσφαιριστές, να πάρουν μέσα από το ελεύθερο παιχνίδι, πολλά σημαντικά εφόδια για την εξέλιξή και τη βελτίωσή τους. Η πολυπλευρικότητα της προπόνησης στις μικρές ηλικίες, τα παιχνίδια που βελτιώνουν τις συναρμοστικές ικανότητες, η ενασχόληση με δεξιότητες που εξασκούν διαφορετικά κινητικά πρότυπα, οι πολλές επαφές με τη μπάλα για κάθε μικρό, εκκολαπτόμενο ποδοσφαιριστή είναι βασικοί τομείς για τον προπονητή ακαδημιών. Η επαφή με τη μπάλα που έρχεται ξαφνικά από διαφορετικές γωνίες, ύψη και με δύναμη που ποικίλει, που σύγχρονα ποδοσφαιρικά μηχανήματα προπόνησης εφαρμόζουν σε κορυφαίες ομάδες (π.χ. το μηχάνημα Footbonaut τηςDortmunt) για να βελτιώσουν την αντίδραση, την αντίληψη και την τεχνική των ποδοσφαιριστών τους, αποδεικνύει πόσο σημαντική θεωρείται αυτή η ικανότητα για έναν ποδοσφαιριστή. Φίλοι προπονητές: Διδάξτε στο κάθε μικρό παιδάκι, που έρχεται σε σας με προσμονή και χαρά για να παίξει με τη μπάλα, ότι απαιτεί η κάθε ηλικία. Αφήστε το να κάνει λάθη και να μάθει μέσα από το παιχνίδι. Δώστε του την ευκαιρία για πολλές επαφές με τη μπάλα. Δώστε του κινητικά πρότυπα και φάσεις μέσα από το παιχνίδι. Φροντίστε το κάθε παιδί, που μπαίνει γελαστό στο γήπεδο και έρχεται τρέχοντας πάνω σας, να φεύγει με χαμόγελο. Φίλοι γονείς: Το παιδί σας πρέπει να απολαμβάνει την ενασχόλησή του με το ποδόσφαιρο, σε συνδυασμό με όλα τα άλλα που είναι ανάλογα με την ηλικία του. Προπονητές και ακαδημίες που το πιέζουν για να πάρει ένα πρωτάθλημα, το κάνουν δυστυχισμένο και δεν το βοηθάνε να εξελιχτεί, αφού αμελούν να το διδάξουν ότι η ηλικία του απαιτεί. Στηρίξτε και επιβραβεύστε αυτό που κατορθώνει. Το παιδί σας θέλει να τρέξει, να χαρεί, θέλει να παίξει. Αφήστε το να ονειρευτεί και να ΄΄παίξει΄΄ με τη μπάλα. Ένας τοίχος και μια μπάλα, πάντα ήταν μια εικόνα συνυφασμένη με τα παιδιά. Αγαπητά παιδιά: Παίξτε με τη μπάλα. Ασχοληθείτε μαζί της, όσο μπορείτε περισσότερο στο γήπεδο, στην αυλή στο δωμάτιό σας. "Μικρός, ο Λιονέλ Μέσι είχε αγαπημένο παιχνίδι μια μπάλα του τένις, με την οποία έπαιζε σε μια γωνιά του σπιτιού με το αριστερό του πόδι". Ονειρευτείτε το παιχνίδι που θα σας άρεσε, πάρτε μέρος σε αυτό το όνειρο και δοκιμάστε κάθε φάση και κάθε δυνατότητα με τη μπάλα. Γυρίζοντας το μυαλό μου πολλά χρόνια πριν, φέρνω στη σκέψη μου εικόνες από ένα αδύνατο ψιλόλιγνο παιδάκι, σε ένα άδειο δωμάτιο. Κρατάει μια μπάλα και στο πάτωμα υπάρχει ένα στρώμα. Ένα παιδί, μια μπάλα και 4 τοίχοι. Το παιδί χτυπάει τη μπάλα στον τοίχο και κάθε φορά που αυτή επιστρέφει, την ξαναστέλνει. Πότε απέναντι του, πότε στο πλάι, πότε στο ταβάνι, πότε στη γωνία. Με το δεξί πόδι, με το αριστερό πόδι, με το κεφάλι. Την υποδέχεται με το στήθος, με το μηρό και σουτάρει. Πέφτει πάνω στο στρώμα, κάνοντας βολ-πλανέ και ψαλιδάκια. Πότε-πότε εκτινάσσεται σαν τερματοφύλακας και μπλοκάρει ή διώχνει τη μπάλα. Φαντάζεται το παιχνίδι, ζει το όνειρο και παίρνει μέρος σε αυτό. Η ώρα περνάει και το μόνο που ακούγεται στο δωμάτιο είναι ο ήχος από τα γκελ της μπάλας.

 


Επιμέλεια : Πετρούνιας Δημήτριος , Εκπαιδευτικός, Ψυχολόγος, Προπονητής Uefa C

 

ΠΗΓΗ : http://www.u-turntrainer.gr/eidiki.html